Klachten
Melding maken van een klacht
De HSN zet alles in het werk om klachten te voorkomen en/of te behandelen. De scholen dienen veilige en uitdagende leerplekken te zijn, waar de kinderen graag komen en aan wie u de kinderen kunt toevertrouwen.
In de praktijk van alle dag kunnen er toch dingen misgaan. Daarbij kan een meningsverschil ontstaan tussen u en de school. Wanneer blijkt dat dit meningverschil niet met de betrokkennen kan worden opgelost, heeft u het recht om een melding te maken.
Klachtenformulieren
U kunt een klacht melden door één van onderstaande formulieren in te vullen.
Stappen
Voor de HSN-scholen werken wij met de volgende stappen:
- Heeft u een klacht dan kunt u altijd naar de leerkracht van uw kind.
- Komt u er niet uit met de leerkracht dan kunt u contact leggen met de directeur van de school voor een gesprek. Indien gewenst kunt u daarbij gebruik maken van een klachtformulier om de klacht te melden. De directeur zoekt met u naar mogelijkheden om het gesprek met de leerkracht weer aan te gaan.
- Komt u er niet uit met de directeur, dan kunt u contact leggen met de algemeen directeur van de HSN voor een gesprek. De algemeen directeur zal vervolgens hoor en wederhoor plegen en met u bepalen wat er nodig is.
- Wordt de klacht naar uw mening niet voldoende gehoord dan is er de mogelijkheid om de klacht te melden bij de landelijke geschillencommissie voor het onderwijs www.gcbo.nl. Deze commissie is telefonisch bereikbaar op het nummer 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur) of via mail info@gcbo.nl.
Advies? De externe vertrouwenspersoon
Wanneer u er behoefte aan hebt kunt u contact leggen met een externe vertrouwenspersoon. Zij zijn beschikbaar om u te ondersteunen en te begeleiden bij het kiezen van een passende route. Het is nadrukkelijk niet diens taak om de klacht zelf te behandelen of op te lossen. Die verantwoordelijkheid ligt immers bij het bevoegd gezag of, waar van toepassing, bij de klachtencommissie. U kunt terecht bij de volgende externe vertrouwenspersonen:
-
Marianne van de Heg-Pronk mvandeheg@centraalnederland.nl 06-33141354
-
Jeanette Crielaard jcrielaard@centraalnederland.nl 06-33141356
Bij ernstige problemen: de vertrouwensinspecteur
Ouders, leerlingen, docenten, directies, besturen en vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- psychisch en fysiek geweld
- discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteurs zijn op werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief)